شروع ساخت 700 کیلومتر خط لوله گاز در پاکستان

به گزارش وبلاگ بانیما، خبرنگاران: وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان از شروع احداث 700 کیلومتر خط لوله انتقال گاز در خاک این کشور با یاری اقتصادی چین اطلاع داد که می تواند صادرات گاز ایران به همسایه شرقی خود را تسهیل بخشد.

شروع ساخت 700 کیلومتر خط لوله گاز در پاکستان

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ بانیما به نقل از رادیو پاکستان، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام نموده که اسلام آباد ساخت 700 کیلومتر از خط لوله انتقال گاز در خاک این کشور را با همکاری مالی پکن شروع نموده است.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: پروژه ساخت خط لوله گاز 700 کیلومتری با یاری مالی مشترک چین و پاکستان شروع شده که تسهیل نماینده خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان یا همان خط لوله گاز صلح نیز خواهد بود.

وی توضیح داد: بندر گوادر قطب مرکزی راهرو مالی چین و پاکستان خواهد بود که سبب دسترسی غرب چین به آب های گرم نیز می گردد.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اذعان داشت: یاری مالی چین سبب تکمیل پروژه خط لوله گاز صلح (IP) نیز خواهد بود.

وی گفت: پاکستان خواهان تکمیل سریع پروژه خط لوله گاز صلح با ایران است تا با چنین کاری بحران انرژی خود را تحت کنترل قرار دهد اما تحریم های خارجی مانع بزرگی در این خصوص بوده است.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان با اشاره به توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی گفت: دولت پاکستان که از مدت های طولانی با چالش های بحران انرژی روبرو است، پس از توافق تاریخی هسته ای ایران و 1+5 امیدوار است تا با تکمیل خط لوله گاز صلح (IP)، از افزایش بحران انرژی جلوگیری کند.

در صورت عدم کارشکنی پاکستان در خصوص خط لوله گاز صلح، ایران و پاکستان 1800 کیلومتر خط لوله انتقال گاز ایجاد می نمایند.

پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان (IP) در دوران ریاست جمهوری سابق پاکستان، آصف علی زرداری به امضا رسیده بود اما به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران، پاکستان این پروژه را اجرایی نکرد.

خرم دستگیرخان وزیر بازرگانی پاکستان نیز چندی قبل تصریح نموده بود که اسلام آباد پروژه خط لوله انتقال گاز ایران را زمانی دنبال خواهد نمود که تحریم های بین المللی لغو گردد.

خط لوله 700 کیلومتری انتقال گاز از گودار به نواب شاه قرار است توسط یک شرکت چینی احداث گردد. قرارداد مربوط به احداث این خط لوله 3 میلیارد دلاری در جریان سفر اخیر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به پاکستان، امضا شده بود.

.

منبع: تسنیم

به "شروع ساخت 700 کیلومتر خط لوله گاز در پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع ساخت 700 کیلومتر خط لوله گاز در پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید