فراوری مسکن روی ریل اصلاحات نهاده شد

به گزارش وبلاگ بانیما، تعامل سازندگان با دولتمردان برای سرعت دهی به پروژه اقدام ملی فراوری و عرضه مسکن، این طرح را به مرحله چکش کاری چارچوب قراردادها رسانده و انتظار می رود در ماه های آینده کارها تسریع گردد.

فراوری مسکن روی ریل اصلاحات نهاده شد

به گزارش وبلاگ بانیما، طرح اقدام ملی فراوری و عرضه 400 هزار واحد مسکونی به عنوان جانشین پروژه فرسایشی مسکن مهر که با سه ایراد مهم چگونگی تامین نقدینگی، زیرساخت و احتیاج بازار روبرو بود، با تجربه دریافت از اشکالات مسکن مهر به شکل آزمایشی از 25 دی ماه سال 1397 آغاز و 5 شهریورماه 1398 به طور رسمی توسط رییس جمهور کلید خورد. در پروژه اقدام ملی، قراردادها از قالب کارفرمایی دولت که در مسکن مهر وجود داشت به مشارکت تغییر شکل داد. با این حال 42 ایراد وارد بر نحوه تنظیم قراردادهای پروژه مسکنی دولت روحانی، نگرانی هایی درخصوص روند اجرای طرح ایجاد نموده است.

از جمله موارد اشکال که انبوه سازان به تیپ قراردادها وارد نموده اند می توان به ابهاماتی در زمینه تامین بودجه ساخت توسط شریک، معارض زمین، نوسانات بازارهای موازی، برآورد قیمت تمام شده، تعهد نظام مهندسی، بروکراسی، مسوولیت خسارات و تعهدات طرفین اشاره نمود. سازمان ملی زمین و مسکن، طراحی قراردادها را بر عهده داشته است. با این حال سازندگان رایزنی هایی را با مقامات وزارت راه و شهرسازی برای برطرف اشکالات داشته اند. گفته می گردد تیپ قراردادهای مشارکت بین شرکت بازآفرینی با انبوه سازان که 100 هزار واحد را بر عهده گرفته ایراد چندانی ندارد اما در بخش مربوط به بنیاد مسکن که 100 هزار واحد و شهرهای جدید که 200 هزار واحد را عهده دار شده اند اشکالات به قوت خود باقی است و انتظار می رود موارد اختلافی به حداقل برسد. البته در شهرهای جدید از دی ماه سال گذشته عملیات اجرایی 70 هزار واحد آغاز شده که به طور میانگین در مرحله 15 درصد پیشرفت فیزیکی واقع شده است.

سه ایراد مهم سازندگان به پروژه

دبیر کانون انبوه سازان درباره میزان استقبال از پروژه اقدام ملی از سوی تشکل مربوطه به وبلاگ بانیما گفت: سازمان ملی زمین و مسکن یک تیپ قرارداد برای دو مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید و بنیاد مسکن تنظیم نموده است. از سوی دیگر شرکت بازآفرینی فرمت متفاوتی ارایه داده که البته بهتر و پخته تر از فرمول ارایه شده از سوی سازمان ملی زمین و مسکن است.

فرشید پورحاجت با بیان این که هیچ جایگاهی برای سازندگان در این قراردادها دیده نشده است گفت: دولت به بخش خصوصی می گوید در زمین های ما سرمایه گذاری کنید و در نهایت اگر پروژه مطابق استاندارد ما بود سهمی را به شما انتقال می دهیم. ماهیت این مساله مورد اعتراض ما است. از سوی دیگر نحوه فروش برای بخش خصوصی معین نیست؛ در صورتی که دولت برای خود این موضوع را معین نموده است. درخصوص تامین منابع به وسیله تسهیلات نیز شرایطی را فراهم نموده اند که اساسا بخش خصوصی امکان دریافت آن را ندارد. عنوان نموده اند که ما باید 1.5 برابر آورده دولت، تضامین بدهیم. حال که قرار است ما 1.5 برابر تضمین بدهیم دیگر چه لزومی دارد با دولت مشارکت کنیم؟ سازندگان اگر چنین منابعی داشته باشند خود راسا اقدام به ساخت و ساز می نمایند.

تیپ قرارداد شرکت بازآفرینی با سازندگان دارای کمترین ایراد است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز درباره میزان استقبال سازندگان از طرح اقدام ملی در حوزه بازآفرینی به وبلاگ بانیما گفت: شرکت بازآفرینی شهری با سازندگان قرارداد مشارکت مستقل تنظیم نموده است. ما ابتدا چندین جلسه هماهنگی با انبوه سازان و توسعه گران برگزار کردیم. ضمن این که خودمان در این حوزه ها صاحب تجربه هستیم با ضرایب و حساسیت آنها آشنایی داریم. لذا چارچوبی که ما تنظیم کردیم از دید آنها ایراد خاصی نداشت. تنها سه چهار مورد ابهام مطرح کردند که ما آنها را برطرف کردیم. انشاءالله با چارچوبی که ما ارایه دادیم حتما فراخوان ها با استقبال روبرو می گردد.

سید محمد پژمان با بیان این که در بافت های ناکارآمد حدود 20 هزار تسهیلات نوسازی به متقاضیان داده شده است گفت: موارد متعددی فراخوان در دستور کار داریم که مقدمات آن در حال آمادگی است. انتظار داریم حدود 25 هزار واحد را در قالب طرح اقدام ملی در فاصله دو سه ماهه عملیاتی کنیم. مابقی نیز تا انتها کار دولت دوازدهم انجام خواهد شد.

ساخت 70 هزار واحد در شهرهای جدید کلید خورده است

قبل از آغاز رسمی عملیات طرح اقدام ملی، ساخت 57 هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در شهرهای جدید آغاز شده بود و به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، این تعداد هم اکنون به 70 هزار واحد رسیده و تنها در 15 روز اخیر 4200 مورد به مرحله اجرا و 4100 مورد به مرحله جانمایی رسیده است. بعضی از این تعداد در مرحله فوندانسیون و حتی اسکلت واقع شده است.

به گفته حبیب اله طاهرخانی، با توجه به آغاز پروژه ها از سال 1397 در شهرهای جدید متوسط پیشرفت در بخش ساخت و آماده سازی 15 درصد است.

آمار ارایه شده از سوی طاهرخانی گویای آن است که با وجود مسائل و موانعی که ممکن است در هر طرحی وجود داشته باشد، سازندگان برای اجرای طرح اقدام ملی فراوری و عرضه مسکن، پای کار آمده اند.

بنیاد مسکن ثبت نام را به شکل پایلوت آغاز کرد

یک روز پس از آغاز رسمی مراسم طرح اقدام ملی، بنیاد مسکن ثبت نام را البته به شکل آزمایشی از استان کرمان آغاز کرد. اباذر جابری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با بیان این که ثبت نام متقاضیان در سامانه آباد و به صورت پایلوت در کرمان از روز ششم شهریورماه به مدت پنج روز انجام می گردد، گفت: این ثبت نام به صورت آزمایشی در استان کرمان انجام می گردد و چنانچه ایرادی وجود نداشته باشد به صورت سراسری در کل کشور انجام خواهد شد.

طرح اقدام ملی فراوری مسکن براساس دستور رییس جمهور به همه دستگاه های کشور مبنی بر اینکه باید همه زمین های مازاد در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای فراوری مسکن واگذار گردد، با هدف بسترسازی و فراهم آوردن زمینه رونق فراوری در حوزه مسکن و ساختمان و جبران فراوری عقب ماندگی سال های گذشته برنامه ریزی و اجرا شده است.

وزیر راه و شهرسازی که همیشه تاکید نموده مسکن با پسوند را قبول ندارد درباره این برنامه می گوید: از روز رونمایی (زمستان سال 1397) سعی کردیم نقاطی را انتخاب کنیم که هم از سرانه های خدماتی و زیرساخت های مناسبی برخوردار باشد و هم شاهد تقاضا در این مناطق باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فراوری مسکن روی ریل اصلاحات نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری مسکن روی ریل اصلاحات نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید