راه حمایت از صنعت گردشگری در دوران کرونا چیست؟
به گزارش وبلاگ بانیما، صنعت گردشگری با وقوع کرونا بیشترین آسیب را دید. این در حالی است که حدود 10 درصد درآمد ناخالص اقتصاد جهان از صنعت گردشگری است و رتبه 5 را در بین صنایع مهم دارد در سال 2018 این صنعت با درآمده 8.8 تریلیون دلار به اقتصاد جهان کمک کرد و حدود 320 میلیون شغل در جهان به حوزه گردشگری و سفر مرتبط است.
بر اساس آمار شورای جهانی گردشگری و سفر 50 میلیون شغل مربوط به صنعت گردشگری در سراسر جهان به دلیل کرونا از بین خواهد رفت.
طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری (WTO)، در ماه ژانویه که هم زمان با آغاز بحران کرونا بود، گردشگری جهان رشد منفی یک درصد را در مقایسه با سال گذشته آن به ثبت رساند اما به تدریج سایه کرونا بر گردشگری جهان سنگین تر شده و در ماه فوریه و مارس این سیر نزولی به منفی 16 و منفی 65 درصد می رسد و در ماه های آوریل و می نیز رکورد رشد منفی 97 درصدی ثبت شده است. صنعت گردشگری بین الملل در ماه های ژوئن، جولای و اوت نیز به ترتیب رشد منفی 91، 81 و 79 درصد را نشان می دهد.
در ایران هم آمارهای منتشرشده از سوی این سازمان نشان می دهد، متوسط رشد صنعت گردشگری ایران در هشت ماه نخست سال 2020 به منفی 72 درصد رسیده است.
فعالان صنعت گردشگری تأکید می کنند ورای کرونا، تصمیم های غیر کارشناسی در طول چند ماه گذشته، صنعت گردشگری را متحمل هزینه های فراوانی کرده است. درحالی که انتظار می رفت با توجه به تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه و تأکید بر تدوین بودجه بدون وابستگی به نفت، این صنعت بیش از قبل موردتوجه قرار گیرد و حداقل تصمیمات با مشورت بخش خصوصی انجام شود.
در این میان، اما برخی معتقدند صنعت گردشگری از سال های قبل مورد بی توجهی بوده است و عدم تجهیز زیرساخت های این صنعت باعث شده تا امروز با صنعتی روبه رو باشیم که نتواند جایگاه خود را در ارزآوری برای کشور به نحو احسن ایفا کند.
در همین زمینه احمد پورفلاح مشاور عالی رئیس اتاق ایران می گوید: عدم اعتقاد به گردشگری، وابستگی به نفت و تحریم اجازه نداد سهم خودمان را از گردشگری بگیریم. وقتی درآمد نفتی خوب است دلیلی نمی بینند خود را وارد مسائل گردشگری کنند اما وقتی دولت درآمدش پایین می آید به یاد صنایع می افتد.
راهکار حمایت از صنعت گردشگری در شرایط فعلی چیست؟ علی اکبر عبدالملکی و مجید پورکائد رئیس و نایب رئیس کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران در پاسخ به این سؤال تأکید می کنند که باید زیرساخت های صنعت گردشگری را از الآن برای سال های بعد تجهیز کنیم تا تجربه سال جاری مجدد تکرار نشود.
این دو در عین حال منتقد تصمیم هایی هستند که یک باره بدون توجه به نظرات بخش خصوصی و آسیب هایی که می تواند داشته باشد، گرفته می شود و در شرایطی مسئولان درصدد جبران آن ها برمی آیند که فرصت های طلایی ازدست رفته است.
افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی در هفته های گذشته ازجمله تصمیماتی است که به عقیده این دو فعال صنعت گردشگری، بدون پشتوانه کارشناسی گرفته شده و گردشگری داخلی را به شدت کاهش خواهد داد.
در همین زمینه، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران بر این باور است که افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسکمک از کسب وکارهای وابسته به صنعت گردشگری نیمه تعطیل هستند یا به طورکلی فعالیت های خود را متوقف کرده اند، تیر خلاصی است بر صنعت گردشگری.
علی اکبر عبدالملکی تأکید می کند: افزایش نرخ بلیت هواپیما آن طور که در رسانه ها اعلام می شود 10 درصد است، به هیچ وجه صحت ندارد، چراکه برخی ایرلاین ها قیمت های خود را بیشتر افزایش داده اند.
او همچنین منتقد بودجه تخصیص داده شده به وزارت گردشگری است و تشکیل فدراسیون گردشگری و همچنین کمیسیون گردشگری را دو راهکاری عنوان می کند که در شرایط فعلی می تواند به صنعت گردشگری کمک کند.
از الان برای پساکرونا برنامه بریزیم
مجید پورکائد نایب رئیس کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران نیز معتقد است: باید دنبال برنامه هایی باشیم که با سپری کردن کرونا،به خصوص برای نیمه دوم سال 1400 بتوانیم سهمیه بیشتری از جذب توریست به کشور خود اختصاص دهیم. تا به این ترتیب ضرر و زیان ناشی از ویروس کرونا جبران شود.
او در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در پاسخ به این سؤال که راه حمایت از صنعت گردشگری در شرایط فعلی چیست؟ اظهار کرد: صنعت گردشگری از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز، آسیب 90 درصدی را تجربه کرده است و متأسفانه امکانات این صنعت راکد مانده است. به نظر هم نمی رسد بتوانیم در همین سال خسارت های ناشی از کرونا را جبران کنیم، اما از همین الآن باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم و برای سال آینده برنامه ریزی کنیم.
پورکائد با تأکید بر اهمیت نقش آفرینی بخش خصوصی در حوزه گردشگری خواستار تسهیل فعالیت فعالان این حوزه شد و اضافه نمود: هزینه گردشگری در ایران بسیار پایین تر از سایر کشورها است و این فرصت را باید قدر بدانیم و جاذبه ایجاد کنیم. بسکمک از کشورها در همین دوران کرونا هم برای گردشگران تسهیلات ویژه ای قائل شده اند؛ برای نمونه با ارائه تخفیف از سوی ایرلاین ها و هتل ها، گردشگران را جذب کشور خودشان کردند. بخش خصوصی برای ارائه این راهکارها بسیار توانمند است و اگر موردتوجه قرار گیرد، قطعاً می توانیم شرایط گردشگری را بهبود بخشیم.
منبع: اتاق بازرگانی ایران