غرامت بی سابقه: بازگشت آثار باستانی عراق از آمریکا

به گزارش وبلاگ بانیما، خبرگزاری الجزیره در گزارشی اعلام نموده که آمریکا قصد بازگرداندن مجموعه قابل توجهی از آثار باستانی عراق را دارد. این مجموعه آثار که شامل 17000 قطعه آثار باستانی با قدمت حداقل 4000 سال پیش می گردد، به همراه نخست وزیر مصطفی الکاظمی به عراق بازگردانده می شوند.

غرامت بی سابقه: بازگشت آثار باستانی عراق از آمریکا

به گزارش شفقنا از الجزیره، ساعاتی پیش وزیر فرهنگ عراق در تبادل نظر با وبلاگ بانیما و اهالی رسانه گفت که ایالات متحده قصد بازگرداندن حدود 17000 گنجینه باستان شناسی با قدمت 4000 سال قبل را دارد- که در دهه های اخیر در یک سری غارت بی سابقه از عراق خارج شده اند.

بیانیه روز گذشته وزارت فرهنگ عراق چند روز پس از ملاقات مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن منتشر شده است.

حسن ناظم وزیر فرهنگ عراق در بخشی از این بیانیه گفت که بازگشت آثار باستانی عراق که بیشتر آثار باستانی مربوط به بین النهرین هستند، به وسیله هواپیمای مصطفی الکاظمی هنگام بازگشت به کشور صورت خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ عراق ضمن تشکر از این تصمیم گفت که این عظیم ترین بازگشت آثار باستانی به عراق است و در نتیجه ماه ها کوشش و مذاکرات مقامات عراقی اجرایی شده است.

وزارت فرهنگ عراق هم چنین بیان کرد که بیشتر قطعات باستانی بازگردانده شده نشانگر مبادلات تجاری در دوره سومری هستند.

اغلب آثار عتیقه عراق در طول چند دهه جنگ و شورش های مسلحانه بعد از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به وسیله گروه های جنایتکار سازمان یافته مورد غارت قرار گرفته و از عراق خارج شده اند.

قحطان العبید، مدیر آثار باستانی و میراث باستانی موزه بصره به خبرگزاری فرانسه گفته که معین تعداد و ارزش قطعاتی که از منطقه ها و محوطه های باستانی به سرقت رفته اند، غیرممکن است.

منبع: فرارو

به "غرامت بی سابقه: بازگشت آثار باستانی عراق از آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غرامت بی سابقه: بازگشت آثار باستانی عراق از آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید