خبرنگاران مسافران مترو شیراز، ماسک اجباری بدون ساز و کار اجرایی

به گزارش وبلاگ بانیما، شیراز-خبرنگاران- زدن ماسک برای استفاده از مترو در شیراز اجباری شده اما هنوز کسانی هستند که از مترو این کلانشهر بهره می برند بی آنکه به این اجبار توجهی بکنند؛ ضمن اینکه سازوکار اجرای قاطعانه این دستور هنوز معین نشده است.

خبرنگاران مسافران مترو شیراز، ماسک اجباری بدون ساز و کار اجرایی

علیرغم شیوع کرونا در جامعه،بعضی افراد در حین استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصا مترو شیراز بی توجه به این موضوع جان خود و دیگران را بی هیچ وسیله دفاعی در معرض این ویروس نامرئی مرگبار قرار می دهند.

فضای بسته و نزدیک بودن افراد به یکدیگر در واگن های مترو ، راه انتقال کرونا را هموار نموده است و علیرغم تبلیغات گسترده در زمینه چگونگی انتقال این ویروس هنوز عده ای هستند که روزانه بی هیچ دغدغه ای وارد این وسیله عمومی حمل و نقل در شیراز می شوند و به بالارفتن آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا یاری می نمایند.

اجباری که تضمینی برای اجرا ندارد

مجتبی زوربخش،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز 12 خرداد 99 استفاده از ماسک در اتوبوس و مترو این شهر را اجباری گفت و اجرای این طرح را باهدف جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی و پیرو سیاست های ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و از شهروندان تقاضا کرد که از مبدا حرکت خود، ماسک و دستکش به همراه داشته باشند.

به گفته بعضی مدیران شهری نبود اختیارات کافی و ضمانت اجرایی باعث شده این طرح به درستی اجرا نگردد.

تذکر لسانی بله،برخورد قهری نه

فقط تذکر زبانی

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ بانیما می گوید که اغلب مسافران مترو شیراز نکات بهداشتی و محافظتی برای پیشگیری از گسترش کرونا را مدنظر دارند اما عده ای هم به این موارد بی توجه هستند.

حسن مرادی اضافه نمود: کارکنان سازمان مترو شیراز به لحاظ حقوقی نمی توانند با کسی به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک برخورد فیزیکی یا قهری انجام دهند.

او ادامه داد: کارکنان و نیروهای سازمان مترو شیراز که در ایستگاه ها مستقر هستند تنها می توانند به کسانی که نکات بهداشتی را رعایت نمی نمایند تذکر زبانی دهند.

وی اضافه نمود: برای ورود به ایستگاه قطار شهری شیراز تنها داشتن بلیت الزامی است که آن هم بصورت مکانیزه کنترل می گردد و شهرداری شیراز برای اجباری بودن استفاده از ماسک در حین استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هیچ اختیار و ابزار قانونی ندارد.

جای خالی پلیس در مترو شیراز

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز معتقد است که برای جلوگیری از ورود مسافرانی که ماسک ندارند و یا نکات بهداشتی را رعایت ننموده اند،احتیاج به حضور پلیس مترو در این کلانشهر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر پلیس مترو در شیراز وجود ندارد و زیرساخت استفاده از این ظرفیت تنها در پایتخت فراهم شده و اکنون پلیس مترو در تهران فعالیت می نماید.

مرادی بیان نمود: هرچند که ستاد ملی مبارزه و پیشگیری از کرونا ماسک زدن حین استفاده از سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی را اجباری اعلام نموده اما در حال حاضر اختیارات قانونی برای اجرای آن در شیراز وجود ندارد.

او بیان کرد: پیرو ابلاغیه ستاد ملی مبارزه و پیشگیری از کرونا،ماسک و تجهیزات بهداشتی در ایستگاه های مترو شیراز بفروش می رسد و توصیه های لازم برای رعایت این مساله نیز با استفاده از علائم هشدار دهنده و تبلیغات محیطی در حال اجرا است.

یک در میان بنشینید

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز گفت: علائم هشداردهنده برای رعایت فاصله گذاری بصورت یک در میان بر روی جایگاه های ایستگاه ها و واگن های مترو شیراز نصب شده است.

او همچنین وعده داد که موضوع نصب علائم هشداردهنده برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در حین استفاده از مترو شیراز بصورت جدی تری دنبال گردد.

کاهش 70 درصدی مسافران مترو

وی همچنین گفت: پیش از شیوع کرونا روزانه حدود 100 هزار نفر از مترو شیراز برای جابجایی در سطح این کلانشهر استفاده می کردند اما در حال حاضر این آمار به حدود 30 هزار مسافر در روز کاهش پیدا نموده است.

ساعت استفاده از مترو شیراز هر روز از ساعت 6 صبح تا 21 شب است.

از دهم خردادماه 99 مترو شیراز بعد از حدود 80 روز تعطیلی بازگشایی شد.

زدن ماسک احتیاجمند قوه قهریه

رییس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ بانیما گفت: اجباری کردن استفاده از ماسک در حین استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی احتیاج به قوه قهریه دارد که این امکان اکنون در شیراز فراهم نیست.

نواب قائدی اضافه نمود: اگر شخصی بنا به هر دلیلی برای استفاده از مترو ،اتوبوس و تاکسی در شیراز از ماسک استفاده نکند می توان تذکر لسانی به او داد اما اگر این شخص مقاومت کند نمی توان کاری کرد.

وی ادامه داد: زدن ماسک در حین استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در حالی اجباری شده که هیچ ابزار قانونی برای برخورد با کسانی که تن به این کار نمی دهند وجود ندارد.

او اضافه نمود: جلسه ای با حضور معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در شورای این شهر برگزار و مقرر شد که با رایزنی با نیروی انتظامی راه حلی برای این مساله پیدا کرد.

رییس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: 24 ایستگاه مترو در شیراز وجود دارد که اگر قرار باشد برای هر ایستگاه دو نفر مامور بصورت دو شیفت برای دادن تذکر استفاده از ماسک بکارگیری گردد حدود 48 نفر نیرو ضروری است که تامین هزینه های آن کار دشواری است.

وی گفت: تعیین نیست که جدای از تامین هزینه های مورد احتیاج اجرای این طرح،آیا نیروی انتظامی این تعداد نیرو مازاد احتیاج خود دارد که بتواند آنها را در اختیار شهرداری شیراز قرار دهد.

توزیع ماسک رایگان منتفی است

قائدی با اشاره به پیغام های مردم در فضای مجازی در مورد ارایه راهکارهایی مانند در اختیار گذاشتن ماسک رایگان توسط شهرداری شیراز برای هر نفر مسافر،گفت: روزانه حدود 300 هزار نفر از اتوبوس های شیراز و حدود 100 هزار نفر از مترو این کلانشهر استفاده می نمایند که در حال حاضر امکان تهیه روزانه 400 هزار ماسک وجود ندارد و همچنین این اقدام هزینه بسیار زیادی در پی دارد که شهرداری قادر به تامین آن نیست.

او ادامه داد: ستاد استانی مبارزه و پیشگیری از کرونا فارس نیز زدن ماسک را در حین استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز اجباری اعلام نموده اما ساز و کار اجرایی آن به درستی تعریف نشده است.

ایجاد پلیس مترو در شیراز شدنی است

وی اضافه نمود: براساس تفاهم نامه ای که مدیریت شهری با نیروی انتظامی این استان منعقد نموده امکان راه اندازی پلیس مترو در شیراز وجود دارد.

مردم رعایت ننمایند با کرونا دچار مشکل می شویم

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: براساس پیش بینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،احتمال بروز موج جدید کرونا در فارس وجود دارد که اگر مردم رعایت ننمایند دچار مشکل جدی می شویم.

عبدالرضا قاسمپور در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ بانیما با اشاره به ارتباط تصویری ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با ستاد ملی با حضور استاندار فارس اضافه نمود: پیش بینی وزارت بهداشت این است که استان هایی مانند فارس بروز موج جدیدی از ویروس کرونا را داشته باشند.

وی ادامه داد: آمار تعداد مبتلایان به کرونا در فارس رو به افزایش است که احتمال بروز موج جدیدی وجود دارد لذا تاکید می کنیم مردم به صورت جدی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمایند.

معاون استاندار فارس از رسانه ها و فعالان فضای مجازی خواست تا در زمینه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی لازم در زمینه لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی به مردم اقدام نمایند.

قاسمپور اضافه نمود: اگر فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم رعایت نگردد و مردم از ترددهای غیرضرور خودداری ننمایند، استان فارس دچار مشکل جدی می گردد.

وی بیان نمود: مردم همچنان از رفت و آمدها و ترددهای غیرضرور خودداری و حتما از ماسک استفاده نمایند.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود بدون ماسک به دستگاه های اجرایی استان فارس بیان نمود: براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، استفاده از ماسک در ورود به دستگاه های اجرایی استان الزامی است و هم کارکنان و هم ارباب رجوع باید به این مورد توجه لازم را داشته باشند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا: مسافران رعایت ننمایند

مترو شیراز تعطیل می گردد

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: همچنین استفاده از ماسک در مترو الزامی است و شهرداری شیراز تکلیف دارد نظارت لازم را در این زمینه داشته باشد.

قاسمپور اضافه نمود: در صورتی که افراد بدون ماسک وارد مترو شوند و دستورالعمل های بهداشتی رعایت نگردد، مجبور هستیم مترو را تعطیل کنیم.

وی ادامه داد: سلامت مردم برای ما مهم است و برای حفظ سلامت مردم و به خاطر اینکه دچار مسائل و چالش های جدید نشویم مجبور هستیم محدودیت ها و سخت گیری هایی را ابلاغ کنیم.

وی ادامه داد: از این به بعد ممکن است موج جدید شیوع ویروس کرونا آغاز گردد لذا رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید مدنظر همگان باشد چرا که در صورت رعایت نشدن، در دو الی سه هفته آینده واقعا دچار مشکل می شویم.

سخنگوی وزارت بهداشت 24 خرداد 99 گفت: مجموع بیماران کرونا در کشور به 184 هزار و 955 نفر رسیده است که در طول 24 ساعت گذشته 71 بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 8 هزار و 730 نفر در کشور رسید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مسافران مترو شیراز، ماسک اجباری بدون ساز و کار اجرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مسافران مترو شیراز، ماسک اجباری بدون ساز و کار اجرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید