سرمایه گذاری در خراسان رضوی مبتنی بر اولویت ها نیست

به گزارش وبلاگ بانیما، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: دلیل رکود بخشی از واحدهای تولیدی عدم آنالیز دقیق برای سوددهی طرح حوزه سرمایه گذاری است.

سرمایه گذاری در خراسان رضوی مبتنی بر اولویت ها نیست

محمدرضا اورانی در حاشیه آئین افتتاح پروژه های عمرانی جهاد کشاورزی شهرستان قوچان با اشاره به افتتاح کارخانه خوراک آبزیان در این شهرستان مطرح کرد: در استان خراسان رضوی بالغ بر 13 هزار تن ماهیان سردابی و گرمابی فراوری می گردد که خوراک این واحدهای پرورشی از استان چهار محال و بختیاری می آمد. این در حالی است که فعالیت تعداد 88 کارخانه خوراک دام و طیور در استان نشان دهنده این است که برای سرمایه گذاری اولویت ها را رعایت نمی کنیم.

وی اضافه نمود: در استان خراسان رضوی 108 واحد لبنی با ظرفیت سه میلیون و 500 هزار تن شیر خام فعال است، در حالی که مقدار فراوریات شیر در استان یک میلیون و 160 هزار تن است؛ یعنی روزانه 3200 تن شیر فراوری می گردد که هزار تن آن به پنیر پیتزا تبدیل می گردد و هزار تن دیگر نیز به کارخانه های لبنی می رود. 500 تن از این شیر نیز برای تازه خوری مصرف شده و 500 تن هم به لبنیات سنتی تخصیص می یابد. 200 تن از این شیر نیز از استان خارج می گردد.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید در استان برای جمعیت یک میلیونی دام سنگین سرمایه گذاری گردد تا همه واحدهای لبنی فعال باشد، گفت: کل مصرف آرد استان 720 هزار تن است. این در حالی است که 31 کارخانه آرد در استان با ظرفیت و فراوری 2 میلیون و 300 هزار تن فعال است. بعلاوه فعالیت 58 کارخانه رب و 650 تن کارخانه بسته بندی و فرآوری زعفران در استان نشان دهنده این است که سرمایه گذاری در استان مبتنی بر اولویت ها نیست.

وی ادامه داد: همه این ها در حالی است که باید هر گونه سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره فراوری و ارزش باشد. یعنی در حلقه های مفقوده سرمایه گذاری کنیم اما تا زمانی که در یک موضوع سرمایه گذاری نشده، دیگران هم برای سرمایه گذاری در آن حوزه اطمینان نمی کنند اما پس از سرمایه گذاری همه به آن حوزه هجوم می آوردند و این گونه بخشی از واحدهای فراوریی راکد می گردد چون بخشی از واحدهای فراوریی آنالیز دقیقی برای سوددهی طرح خویش از نظر سرمایه گذاری انجام نمی دهند.

اورانی بیان نمود: پیش از انقلاب اسلامی حجم فراوری محصولات کشاورزی 25 میلیون تن بود اما امروز این مقدار به در سطح کشور به 130 میلیون تن رسیده است. پیش از انقلاب سهم استان خراسان بزرگ 1.5 میلیون تن از مقدار یاد شده بود ولی امروز فقط در خراسان رضوی 7.5 میلیون تن محصولات کشاورزی فراوری می گردد که با فراوریات استان های خراسان شمالی و جنوبی جمعا به 10 میلیون تن می رسد. این موضوع نشان دهنده افزایش 6 برابری فراوریات کشاورزی استان پس از انقلاب است.

افتتاح 165 پروژه جهاد کشاورزی در خراسان رضوی به مناسبت دهه فجر

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان نمود: در دهه فجر 165 پروژه به ارزش حدود 370 میلیارد تومان در بخش کشاورزی استان افتتاح شد. از این میان 12 پروژه با اعتبار 140 میلیارد تومان متعلق به شهرستان قوچان است که اعتبار این پروژه ها از محل تسهیلات بانکی، اعتبارات تملکی و سرمایه گذاری سرمایه گذاران بوده و برای 775 نفر اشتغال مستقیم و 1775 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد نموده است.

وی 37 درصد از درآمدهای بخش کشاورزی استان را مربوط به حوزه دام و طیور دانست و اضافه نمود: امروز در خراسان رضوی بالغ بر 87 هزار و 500 تن گوشت قرمز فراوری می گردد. استان در این زمینه رتبه اول در کشور را در اختیار دارد. بعلاوه در بخش تامین شیر نیز بالغ بر یک میلیون و 160 هزار تن شیر در خراسان رضوی فراوری می گردد که از این لحاظ نیز استان ما رتبه سوم کشوری دارد. بعلاوه بیش از 153 هزار تن تخم مرغ و بالغ بر 181 هزار تن گوشت مرغ در خراسان رضوی فراوری می گردد.

اورانی ادامه داد: در شهرستان قوچان 5150 تن گوشت قرمز، 99 هزار و 439 تن شیر، 2369 تن گوشت مرغ، 19 هزار و 649 تن تخم مرغ و 46 تن عسل فراوری می گردد و بالغ بر 7559 نفر در حوزه فراوریات دام و طیور شهرستان کوشش می کنند.

وی گفت: زمانی که به برکت نفت روی گندم و جو قیمت نازل می گذاشتیم، این قیمت گذاری برای کشاورز صرفه نداشت؛ بنابراین کشاورز شیوه زراعت را تغییر داد، به گونه ای که طی 20 سال گذشته 200 هزار و 700 هکتار از محصولات کشاورزی کشور که به کشت گندم و جوی آبی، چغندر قند و پنبه اختصاص داشت، به سمت فراوری محصولات باغی حرکت کرد. در واقع 96 هزار هکتار به باغ پسته، 56 هزار هکتار به مزرعه زعفران و 28 هزار هکتار برای فراوری گیاهان دارویی و 18 هزار هکتار نیز به کشت گیاهان میوه ای هسته دار تبدیل شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه نمود: سیاست ها باید مبتنی بر داشته های مان باشد اما در بعضی شهرستان ها گاوداران حلقه چاه خود را برای کشت پسته و زعفران اختصاص داده اند و از طرف دیگر نگران علوفه هستند. اگر دولت بخواهد تمام منابع را به علوفه تبدیل کند، همین دام مفید را نمی توان تامین احتیاج کرد. بنابراین ما به عنوان دولت باید سیاست ها و برنامه های خود را تغییر دهیم و فراوریکنندگان هم باید برنامه های خود را تغییر دهند.

وی اظهار کرد: اگر دولت بخواهد 100 درصد نهاده دامی را تامین کند، فقط برای خراسان رضوی باید 10 میلیون تن نهاده تهیه کنند که چنین موضوعی مقدور نیست. آنچه در توان دولت است، تهیه 150 گرم علوفه در روز برای یک دام سبک است؛ این در حالی است یک دام سبک روزانه بین 1.5 تا 2 کیلو علوفه می خورد. بعلاوه دولت می تواند برای یک دام سنگین غیرصنعتی 2 کیلو و 700 گرم نهاده اختصاص دهد، در حالی که یک گاو روزانه حدود 28 کیلو علوفه مصرف می نماید. بنابراین ما به عنوان دولت باید سیاست ها را اصلاح کنیم و اگر هر 2 داشته های خود بر واقعیت های اقلیمی را برنامه ریزی کنیم، نتیجه خوبی خواهیم گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سرمایه گذاری در خراسان رضوی مبتنی بر اولویت ها نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری در خراسان رضوی مبتنی بر اولویت ها نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید